BIKEPACKING PÅ ÖLAND

I början av året bestämde jag och David att vi skulle cykla på Gotland. Men eftersom vi bor på olika håll och färjorna till Gotland synkade väldigt dåligt mellan Oskarsham och Nynäshamn, bestämde vi oss för att cykla på Öland istället. Jag hade själv sett väldigt lite av Öland, och dessutom fick vi tid att cykla runt hela Öland istället för halva Gotland. Ett beslut som visade sig bli riktigt bra!

Allt började med en skadad hälsena i december 2023. Eftersom jag behövde göra ett uppehåll i min löpning skaffade jag en motionscykel för att kunna hålla igång under vintern. Men den cykeln tröttnade jag snart på, och istället gav jag mig ut med min mountainbike på vintervägarna. Och helt plötsligt började jag att tycka om att cykla, och det var då någon gång som idén föddes om att cykla på Gotland.

Jag ringde David, som är en gammal inbiten landsvägscyklist, och han var inte sen att haka på. Och under kommande månaderna införskaffades både en cykel (av mig) och diverse väskor till våra cyklar m m.

DAG 1

FRISKA VINDAR Vi startade på en parkering i Färjestaden på Sveriges nationaldag. Solen sken men det var friska sydliga vindar som väntade. Att cykla i hård vind var något jag hade tränat väldigt lite på. Vi satte av söder ut och vi cyklade igenom Färjestaden och Vickleby ädellövsskog, och efter det kunde vi cykla en bit längs kusten ner mot Mörbylånga. Där var fullt av fågelskådare, så vi höll låg profil och passerade i det tysta.

GETTLINGE GRAVFÄLT En bit söder om Mörbylånga cyklade vi inåt landet för att ta en titt på Gettlinge gravfält, som man tror är ända från yngre järnåldern. Mäktigt!

GRÖNHÖGEN Lite längre söder ut passerade vi Degerhamn med Cementas gamla övergivna cementfabrik, och efter det kom vi till Grönhögen. Här var det dags att inhandla kvällens middag, eftersom det var sista riktiga mataffären innan vi skulle slå läger för natten. Vi hade begränsat med packutrymme så här gällde det att vara uppfinningsrik. ;)

LÅNGE JAN Den sista biten ner mot Långe Jan var brutal. Vi hade rak motvind i 10 m/s och betydligt mer i byarna, och det var tydligt att David hade klart mer pulver i benen. Jag blev varse om att David ligger och maxar till och från jobbet på cykeln varje dag och jag hade stora problem att hänga med i hans tempo. Konditionen var ungefär lika tror jag, men benen sa helt enkelt stopp. Här åt vi en välförtjänt sjömansbiff på restaurang Fågel Blå innan vi drog vidare.

NORRUT Efter det fortsatte vi norrut på den östra sidan och nu kom belöningen, medvind hela vägen upp mot Långe Erik! Vi passerade flera små byar som Näsby, Enetri, Össby innan vi svängde av österut för att ta en titt på Eketorps borg. Där höll dom på att stänga precis när vi kom så det blev en ytterst snabb titt, men kul att se ändå. Borgen är från början från 300-talet, men är återskapad för att få en inblick hur det var att leva där.

HULTERSTAD Efter det cyklade vi vidare en del på Ölandsleden och nu började vi hålla ögonen öppna för en bra plats att slå läger för natten. Vi passerade Mellstaby, Seby och tanken var först att vi skulle cykla till Segerstad fyr. Där hade vi nämligen sett att det fanns en liten skogsdunge där David skulle kunna slå upp sin nya hängmatta / hammock att sova i. Men tyvärr missade vi avfarten och till slut hamnade vi istället vid vattnet nedanför Hulterstad, och inget gjorde väl det för där var hur fint som helst!

KORV OCH POTATIS Mitt i en kohage slog jag upp mitt tält och David sin hammock i en skogsdunge. En förbipasserande varnade att korna var lite nyfikna och kunde bli närgångna, men det var så fint på ängen så jag tog risken. David låg däremot säkert på andra sidan muren.

Sen var det dags för middag, så vi tog fram stormköket och började brassa på våra korvar. Och till det serverades det 400 gram potatissallad …var! Det kanske var lite mesta laget, i alla fall för min del, men efter 11 mil i sadeln behövdes kolhydrat-förråden fyllas på.

FIN KVÄLL Vi fick en superfin kväll och vi sov helt ok. David frös en aning eftersom hammocken isolerade dåligt underifrån och mitt tält blev istället supervarmt av morgonsolen, så jag var på tok för varm. En lärdom blev att öppna tältet på skuggsidan nästa gång för bättre ventilation. På natten hörde jag korna klampa utanför tältet, men dom blev inte allt för närgångna som tur var. Tyvärr var det väldigt otrevligt vatten av all övergödning, så det blev inget morgondopp. Innan vi packade ihop åt vi frukost och drack vårt goda kaffe från Johan och Nyström.

DAG 2

NATURBUTIKEN Vi fortsatte norrut och första stoppet för dagen blev Naturbutiken i Lilla Brunneby, som är ett mecka för alla fågelskådare. Där finns mängder av böcker, kikare och fågelholkar m m. Här tog vi en kaffe och planerade vår färd norrut.

KROPPKAKOR I HIMMELSBERGA Efter det fortsatte vi norrut och vi passerade bl a Gårdby och vi Dörby. Sen svängde västerut för att ta lite småvägar upp till Himmelsberga gård, där vi åt en god lunch. Jag var såklart tvungen att prova kroppkakorna. Riktigt goda faktiskt och klart godare än minns dom i skolan för en sådär 35 år sen. ;)

ÄNDRADE PLANER Tanken var från början att vi skulle cykla Öland runt motsols, men eftersom det var så förbaskat blåsigt bestämde vi oss för att cykla som i en åtta istället, och dra nytta av dom sydvästliga vindarna på nordvästsidan och sedan cykla i lite mer lä på östra sidan när vi skulle dra söderut igen. Vi insåg också att det skulle bli ganska tufft att cykla 11 mil från Byxelkrok ner till Färjestaden i hård motvind sista dagen, så istället bestämde vi oss för att cykla hela vägen upp till Byxelkrok redan denna dag, så vi fick två dagar på oss att cykla söderut igen. Vi cyklade upp till Bredsätra innan vek av västerut över enorma fält av vallmoblommor, innan vi till slut kom till Äleklinta där den fina kustvägen började på västra sidan.

BYXELKROK Väl framme i Byxelkrok beställde vi hämtpizza nere i hamnen och njöt av solnedgången i Davids fina sommarstuga. David fyllde dessutom år, så vi lyxade till det med en flaska korkvin och en virre dagen till ära (vi hade bag in box-vin med oss på turen). Dagen landade på nästan 13 mil och det kändes rejält i låren, trots en hel del medvind denna dag.

DAG 3

LÅNGE ERIK Nästa dag drog vi först norr ut mot Ölands norra udde och Långe Erik. Vi cyklade förbi Neptuni åkrar med enorma klapperstensfält och slingriga vägar men när vi kom fram till fyren var det fullt av bilar och turister, så vi tog en snabb titt och var snabbt iväg igen.

TROLLSKOG Sedan fortsatte vi på Ölandsleden österut som bjöd på fina cykelvägar i skogen innan vi stannade till i Trollskogen på Ölands nordöstra hörn. Ett virrvarr av gamla tallar, formade av väder och vind. Först trodde vi att det var cykling förbjuden här, men sen såg vi att det fanns en cykelled också.

MOTVIND SÖDERUT Nu bar det av söderut igen och det innebar motvind! Men till en början följde vi Ölandsleden som till stor del gick på grusvägar inne i skogen så det var helt ok. Det var fina snirkliga vägar, även om gruset ofta var av den grövre sorten så det blev lite skumpigt. Vi gjorde ett kort stopp i Böda Sand för att ta en fika, men det slutade med att vi åt var sin banan istället.

KALK Efter det cyklade vi vidare några mil ner till restaurang Kalk i Löttorp. Det är ett riktigt schysst hamburgerhak med lokala råvaror och supergoda hamburgare som satt fint efter ett par timmar i sadeln.

MERA MOTVIND Innan vi lämnade Löttorp passade vi på att bunkra lite mat inför kvällen, innan vi cyklade vidare söderut. Det blev en lång tur, delvis på Ölandsleden men också en hel del landsväg och det var riktigt tungt i motvinden. Inte den roligaste sträckan, men ibland är det bara att bita ihop.

GREDA Efter 81 km nådde vi äntligen vår slutdestination. Vi hade först planer på att cykla till Kårehamn, men vi var lite osäkra på om vi skulle hitta en bra plats där så istället cyklade vi till en halvö utanför Södra Greda. Längst ut på halvön låg en rad med gamla fiskestugor, men där var det svårt att hitta lä, så vi vände tillbaka och hittade en plats i en kohage. Korna var inte där just då, utan befann sig i en närliggande hage.

TACOS OCH VIN Regnet hängde i luften så vi pitchade snabbt tältet och tog fram lite förfriskningar efter en lång och krävande tur. Men snart så upphörde regnet så vi kunde laga till våra tacos på stormköket. Vi lagade på kycklingfärs och sallad och salsa i all enkelhet. Till natten skulle det regna ordentligt, så denna natt sov vi i mitt tält båda två.

DAG 4

FRUKOST I SOLEN Morgonen därpå sken solen igen och den här natten sov vi faktiskt riktigt bra båda två. Tältet höll tätt trots allt regn men det var en hel del kondens när vi vaknade. Det blev gröt till frukost igen och under tiden torkade tältet i solen. Nu återstod “bara” 55 km i rak motvind tillbaka till Färjestaden.

SKYFALL I BORGHOLM Vägen tillbaka till Färjestaden var kanske inte den roligaste sträckan. Mörka moln började torna upp sig i horisonten och vi beslöt oss för att ta en liten omväg för en lunch i Borgholm. Vi hann precis in på en restaurang, med cyklar och allt, innan himlen fullkomligt öppnade sig. Så där stannade vi och åt lunch men krogen var inte den roligaste, så vi tog en fika på ett konditori i närheten när nästa skur kom.

LANDSVÄG Efter det så var det mest att ligga att nöta i vägrenen på stora vägen ner till Färjestaden. Det var blött, massor av trafik och motvind. Vad mer kan man begära? ;) På vägen ner lyckades vi undgå ännu ett skyfall, när vi tog skydd inne på en outlet intill vägen.

I MÅL

Efter 37 mil och 4 dagar var vi åter tillbaka vid parkeringen i Färjestaden, och vårt första bikepackingäventyr var över. I alla fall för den här gången. Inte en ända punka fick vi och alla väskor och packning funkade riktigt bra!

Det här var ju superkul och det var definitivt inte vårt sista cykeläventyr, men till nästa gång ska jag träna mer benstyrka!