SOL ÖVER OTTFJÄLLET

Idag var vår sista vandringsdag för den här gången. Vi hade sett på väderrapporten att det fanns chans till en del sol idag, så därför hade vi sparat det bästa fjället till sist. Ottfjället är nämligen en riktig höjdare!

Med start i Vålådalen (led 285) så började vi vår vandring uppåt. Först på en stenig stig genom skogen och senare upp på fjället och över en mäktig fors.

FIKA I SOLEN Det var underbart med lite sol för en gångs skull och när vi kommit runt Pucklarna tog vi en välförtjänt fikapaus med en magnifik utsikt över Lunndörren m m. Vi såg även ett par fjällripor på vägen.

BRANT UPPFÖR Sen bar det av uppåt igen och ju närmare vi kom toppen desto brantare blev det. Sista biten är klassad som svart och det kändes i benen. Men när vi kom upp till toppen fick vi lön för mödan och möttes av en fantastisk utsikt över Ottsjön.

LUNCH PÅ TOPPEN Det var rejält blåsigt på toppen så vi drog på oss några extraplagg och åt våra lunchmackor och blickade ut över Ottsjön. Sen bar det av neråt igen. Eftersom vi hade valt en liten omväg på vägen dit så kunde vi delvis gå på nya stigar tillbaka. Många spänger blev det.

MÖR I BENEN Sista biten ner var enkel, men efter tre dagars vandring så var man rätt mör i benen. Vilken toppenhelg det blev!